További információért, kérjük, hívja a +(3630)1999-441 telefonszámot.
Antinous Farnese | |
---|---|
![]() |
|
Közepes | Márvány |
Téma | Antinous |
Elhelyezkedés | Nápolyi Nemzeti Régészeti Múzeum, Nápoly |
Az Antinous Farnese Antinous márvány szobrászati ábrázolása , amelyet i.sz. 130 és 137 között faragtak. Antinousz Hadrianus római császár szeretője volt ; a császár, aki Antinous halála után megörökítette Antinousz római isten képét a Római Birodalomban. Ez a szobor a római birodalmi stílus része, és a görög kultúra újjászületése során készült, amelyet Hadrianus filhellénizmusa kezdeményezett . Talált helye és származása ismeretlen, de ez a szobor jelenleg a Nápolyi Nemzeti Régészeti Múzeum Farnese-gyűjteményének része .
Antinousz Hadrianus római császár görög szeretője volt a Krisztus előtti második században. Gyakran Hadrianus kedvenceként, vagy gyengédebben Hadrianus barátjaként emlegetik, Antinous rabszolgaként született Bithyniumban i.sz. 110-ben, és a feltételezések szerint 130-ban, huszadik születésnapja előtt fulladt meg a Nílus folyóban. CE. Antinous halálának körülményei számlánként változnak, bár a legnépszerűbb elméletek a véletlentől az öngyilkosságig terjednek, és még azok is, amelyek áldozati jellegűek. Szeretője tiszteletére Hadrianus megalapította Antinoopolisz városát Egyiptomban, abban az évben, amikor Antinous vízbe fulladt. Hadrianus Antinous postmortem istenítését is folytatta azáltal, hogy a római császári kultusz egyik alakjaként vette fel ; emiatt nagy mennyiségben állítottak elő Antinous szobrokat kultusz imádatára.
Antinous i.sz. 130-ban bekövetkezett halála után Hadrianus a klasszikus görög szobrászat hagyományának újjáélesztésére törekedett római témával. Hadrianusnak a görög művészet és kultúra iránti nagyrabecsülését filhellénizmusnak nevezik, és hogy minden görög iránti szeretet a "görög" becenevet adományozta neki. Hadrianus élete során három különböző alkalommal járt Görögországban, részt vett a görög olimpián, és Antinous halálának évében megalapította a Panhellenion néven ismert görög városállami szövetséget .
Az Antinous egy szabadon álló márványszobor körben . A szobor filhellén elemeit a vizuális stílusból merítik, míg a Farnese Antinoust a római korban faragták, Antinous pedig a klasszikus görög stílus atlétáját utánozza . Pontosabban, ez a szobor Polykleitos Doryphoros szobrát utánozza. A legszembetűnőbb különbség a kettő között az, hogy Antinous serdülő, míg Doryphorust fiatal felnőttként faragták. Antinous és Doryphorus között hasonlóságok vonhatók le az aktformával, a contrapposto használatával , a sztoikus kifejezéssel, valamint a kinyújtott karral. Doryphorus lándzsát tart, Antinous pedig mintha maga tartana valamit a jobb kezében.
Az Antinous Farnese inkább római birodalmi darabként, mint görög klasszikusként azonosítható a vésett pupillák figyelembevételével, amely a római szobrászat egyik irányzata maga Hadrianus által. A szobor további hadriánus-birodalmi részletei a haj térfogatában és a kivájt orrlyukak között láthatók, mivel ezeket a vonásokat olyan fúrási technikával alakították ki, amely lehetővé tette a rómaiak számára, hogy feltárják a haj és a bőr textúrájának különbségeit. olyan módon, ami korábban nem volt lehetséges. Egy másik jele annak, hogy ez a szobor római, nem pedig görög, a jobb hátsó lábon található szerkezeti támaszték, amelyet véletlenül rönknek álcáztak. Ez a szerkezeti támaszték, más néven támaszték , segíthetett Antinous további azonosításában a maga korában.
Forrás: Wikipédia